14.8.06

Dansk gul

Bettina vill se bilder från Faaborg - håll till godo och hoppas du känner igen dig! Vi skulle göra en blixtvisit i Faaborg på väg någon annanstans. Det slutade med att vi tillbringade en halv dag i den här mysiga lilla stan! Vi gick till och med i fängelse, en spännande upplevelse!

Vindlande, härliga gränder som eggar fantasin!
Vi besökte Faaborgs gamla häkte som nu är omgjort till ett museum. Det var både spännande och skrämmande att få uppleva hur fångarna behandlats genom århundradena. Den här vackre unge mannen hörde till en av alla dem som tillbringade sin tid i häktet. Gissa vad han blev dömd för!?
Nä, det här är ingen kyrkbyggnad. En lustig liten "utstickare" i ett hörn på en gård vid hamnen.
Faaborgs berömda kyrktorn.
De "obligatoriska" stockrosorna i en gränd vid hamnen.
Kyrktornet.
En vacker springbrunn var placerad på en vägg i gränden bredvid kyrktornet.

9 kommentarer:

anna k. sa...

Speja: Du prickade in anklagelsen på pricken!!! Grattis! Han lurade mången dam i sina dagar om man ska tro dokumenten.

Lindas trädgårdsblogg sa...

Vad mysigt med "radhusen" med olika färg på fasaden och stockrosen och kullersten. Urmysigt!

Anonym sa...

Med risk för att få en snyting...
Men småstäderna i Danmark är vackrare än i Sverige.
Fasen, nu hann jag ju inte gissa!!
Vad blev det för biofilm?

Anonym sa...

Visst är väl Danmark ett underbart, mysigt land. Jag som bor nere i Skåne och kan njuta av det när jag vill tröttnar aldrig.
Tack för en jättetrevlig blogg. Läser den nästan dagligen.

A sa...

Ojoj, handsome guy, förstår att han vred huvuden på flickorna på sin tid. Det är f.ö nåhot speciellt med danska killar, se bara på Viggo Mortensen och Mads Mikkelsen. :) Men Anneli, jag kan inte hålla med om att de är vackrare. Svenska småstäder är ju så mysiga! De är fina på olika sätt.

Anonym sa...

Så koselig, skjønner godt at dere bruke tid her!

anna k. sa...

Linda: Ja visst är det vackert! Jag kunde knappt gå en meter utan att dra upp kameran, å så fint, men gud det huset måste jag ju ta en bild på!!

Anneli: Nää, här ska det inte utdelas några snytingar inte :) ! Jag håller med dig om att de är vackrare! Det bidde Pirates... med läckra herr Depp och Miami Vice. De var så där...

Lena: Tack ska du ha för dina fina ord - de värmer gott i höstrusket som vi har i dag!

Anna: Jag håller med dig gällande danska pojkar! Men det är väl så, gräset är grönare på andra sidan :) !

Karna: Det är absolut värt ett besök! Själv funderar jag starkt på att åka till Norge nästa sommar!!

Anonym sa...

Tack för titten! Du fotar underbart! I övrigt är det i Faaborg jag har ätit den bästa salladen nånsin. :P

Och ett Norges-besök tycker jag definitivt du skall göra, det finns enormt mycket att se dock så räkna inte med att någonsin komma hem igen. ;) Ett tips - om ni reser på sommaren - är dock Sørlandet, med tonvis av små "byar" med alla de vita husen och trånga gatorna. Mysigt som bara den!!!

anna k. sa...

Bettina: Men tack :) !!! Jag har haft mina funderingar om norra Norge men jag ska verkligen ha ditt tips i åtanke!