3.6.08

Studentfest!

Tänk, det är 20 år sedan jag tog studenten i år - 20 ÅR!!
Bubbel och jordgubbar - ren och skär lyx!
Mustig chokladtårta mumsar vi ju på till bubblet! Ser inte den här SYNDIGT gott ut?!

Recept:
200 g mörk choklad, minst 50 % kakaohalt
250 g smör
2,5 dl socker
6 ägg
blåbär
hasselnötter

Gör så här:
Sätt ugnen på 200°. Smörj en rund form med löstagbar botten. Smält choklad och smör i ett vattenbad (ställ en mindre kastrull i en större med kokande vatten, se till så att inget vatten kommer in i chokladblandningen). Ställ åt sidan för att svalna. Vispa äggvitor till ett hårt skum, tillsätt socker och sedan äggulor. Blanda ned chokladen i äggsmeten. Häll allt i kakformen och grädda i ca 50 min. Servera med blåbär eller andra bär och gärna lite hasselnötter.

Se fler festtips på Sköna Hem!
Alla bilder samt recept Sköna Hem

11 kommentarer:

Stämningsfullt sa...

Åh mums!
Tack för receptet!

Lantlivs Anna sa...

Stämningsfullt: Jag ska tjata ordentligt på maken i helgen - har jag tur så kanske vi kan baka den här tårtan! Jo, jag måste ha mig en övervakare om jag ska göra något i köket, jo faktiskt :)

Tusenfröjd sa...

Den ser ju bara för god ut... måste absolut prova detta recept. Studenten... ja, det var ju inte igår:-) Ha en underbar kväll/ Liv

Kattfot sa...

Ser riktigt riktigt mumsigt ut! Chokladrecept får man aldrig för mycket av...inte choklad heller för den delen ;-)

Lantlivs Anna sa...

Tusenfröjd: Näe, vad åren går va!

Kattfot: Verkligen inte, det är ett måste!

Les Cotrions sa...

Tusen takk Anna! You have a fantastic blog! Keep in touch! And send sunshine to Italy...it's raining! Can we link each other??
Ciao!

Vale

Marres Hörna sa...

Det där ser grymt gott ut! :-)

Kram!!!

|| p e r l a n sa...

Hmmm.. 20 år.. ja herregud, det är det ju för mig med!! Mamma Mia!!
haha
kram!! ♥

Koselig koselig sa...

Gratulerer med 20 års jubileet :) Nam nam den kaken og bubblet så veldig godt ut! :)
Kos deg masse og njut sommaren :)

Ellas Inspiration sa...

Åh va smarrigt det ser ut. Tack för tipset! Kram Karin

Lantlivs Anna sa...

Hoppas att ni har fått smaka lite choklad nu! Kram Ak

Antal som kikar just nu: