22.5.06

I do, I do!

"Going to the chapel
And we're gonna get married
Going to the chapel
And we're gonna get married"

Allvarligt talat, vilken kvinna har inte drömt om att få gifta sig?! Själv hade jag min fantasibild klar för mig redan som barn, det skulle bli i farmors trädgård, vid dammen! Borgligt så klart och med sommar, jordgubbar och ängsblommor som tema. Nåt sommrigt och glatt i all enkelhet...

Det här med blommor är en hel vetenskap, men en sak var jag klar över, inga stela rosor, inga konstiga arrangemang. "Enkelt och som ett stort fång nyskördade blommor direkt ur trädgården" var känslan jag ville ha. Väninnan gjorde en sagolik bukett med blommor från farmors rabatter, och eftersom vi vigdes vid en damm, släpade mamma med sig vita näckrosor från sjön i byn hon växte upp i, som vi fyllde dammen med!

Genom blommorna, hade jag ändå min älskade farmor och mormor med mig under vårt livs stora dag! Mitt råd till alla giftassugna flickor därute - välj blommor som du älskar och kanske har en anknytning till - då kan inget gå fel!!

/Anna

Våra galna grannar i väst kan det här med svulstiga bröllop! Det finns massor av bra bröllopssajter man kan hitta fin inspiration på - plocka godbitarna! De här buketterna (som jag älskar) har jag hittat på The Knot och Martha Stewart Weddings

11 kommentarer:

Kathrine sa...

For noen flotte brudebuketter!:) Jeg hadde dyprøde roser,cala og eføy.Kjekt med bryllup!Søsteren min skal gifte seg neste sommer, så jeg har tipset henne om å gå inn på siden din å se på bukettene;)

anna k. sa...

Hej Kathrine! Visst är det underbart med bröllop! Jag håller tummarna att min syster också ska gå och gifta sig snart - gärna nästa sommar!

Hör du det Soffan - nu är det dags!!

Hulda sa...

Jeg giftet meg i fjor sommer, laget brudebuketten selv. Den besto av lyserøde roser, røsslyng og hvitt brudeslør. Jeg laget den rund, ganske stor. Har bilde av den her: http://home.no.net/hullyn under bryllup. Bryllup er herlig!! :) (spesielt sitt eget! ;o) )

Hulda sa...

i morgen kommer neste utgave av Vakre hjem og interiør, JIPPI!! Denne utgaven blir full av hagestoff. Gleder meg!!!

Anonym sa...

Underbara buketter! Nästan såna man kan plocka själv...
Men i år kommer jag inte kunna plocka egna blommor. Min man har just förväxlat min blomsterängsrabatt med gräsmatta och klippt ner alltihop...
Hur kul är det på en skala?

Anonym sa...

Mmm härliga brudbuketter. Du har rätt tar man sin älsklings blomma kan det inte gå fel. (Hur kommer det sig att jag ska gifta mig i augusti när jag älskar pioner?!) Hälsn, Anna

Anonym sa...

Vilka underbara buketter! Ja det är underbart med bröllop! Har varit i Skåne i helgen på bröllop och jag blir så nostalgisk efter vår egna bröllopstid - det var kul att planera och fixa inför vår stora dag för snart 3 år sedan. Hoppas fler i bekantskapskretsen gifter sig snart...

anna k. sa...

Anna:
Ska du gifta dig!! Jättegrattis och nu "kräver" jag att du blir med blogg :) så vi får veta mer!!

Jag ville också ha pioner, men det var också svårt att få tag på... MEN, kolla in höstanemoner! De påminner lite om pioner. Du ser en jättefin bild på:

http://www.minkoloni.se/flowers/galleri.htm

Klicka på höstanemonen så får du se en underbar bild - kanske kan vara något att ha i buketten?

Anneli:
Men gud så trist... Hur kunde han missa det?? Jag hoppas du tog honom i örat :) !

Hulda:
Har du gjort buketten själv?! Den var jättefin - det var en jättespännande kompination med rosor och ljung (røsslyng ?)! Det har jag aldrig sett förut. Är det i morgon tidningen kommer! Super, det blir till att springa till kiosken då!

N.B:
Suck ja, man blir verkligen nostalgisk så det gör ont! Det var jätteroligt och sååå jättejobbigt samtidigt. Har du några bra tips på hur man ska fira första bröllopsdan?!

Anonym sa...

Vilka fina bröllopsinlägg du har gjort, både om blommor och om tårtor! Det är snart 6 år sedan jag gifte mig. vi var nöja med blommor och tårta och allt. men visst skulle man kunna göra om det igen och igen med olika stilar och man hittar nytt hela tiden. ;-) Det viktigaste är nog i alla fall, som du säger, att känna efter hur man själv vill ha det och prata ihop sig med sin blivande.

Lindas trädgårdsblogg sa...

Nä, jag drömde aldrig om att gifta mig. Inte som barn och inte som halvvuxen. Fast när jag träffade min man så kände jag att det var helt rätt att faktiskt gifta sig. Fast nåt bröllop ville varken jag eller han ha så vi passade på att viga oss när vi var på semester i Vietnam! Det blev en bukett med rosa rosor för 14 spänn!

Anonym sa...

Det viktigaste är väl att fira! Sen vad man hittar på är nog inte så viktigt egentligen kan jag tycka. Så länge man fokuserar på varandra och tar tid att känna efter hur det kändes när man gifte sig.

Själv så drog jag och maken ut på firandet första året. På självaste dagen var vi ute och åt en mysig middag. Sen tog vi en helg lite senare och åkte tillbaka först till kyrkan vi gifte oss i och sen till platsen vi hade vår bröllopsfest med övernattning - en helt annan upplevelse av samma plats jämfört med bröllopshelgen!

Efter en heldag av trevliga aktiviteter där avnjöt vi en lång god middag och sov vi över i samma rum som bröllopsnatten. Det var verkligen mysigt att få återuppleva vår bröllopsdag men utan stress eller andra gäster att tänka på!

Så det är min rekommendation - försök återskapa något eller flera moment alt. platser eller detaljer från bröllopet (plocka en bukett med samma blommor, använd samma parfym som du hade på dig/er, lyssna på "er" musik, osv.) och NJUT! Oj vilket lång inlägg detta blev!!!