17.5.06

Motsatser

Livet är ständigt i förändring och består alltid av motsatser. Ikebana är i total motsats till min livsfilosofi "håll det enkelt". Men trots motsatsen är blomsterarrangemang, gjorda med hjärtat och tanken, alltid vackra, även om formerna kan sticka i ovana ögon!

Om Ikebana:

"Ikebana är enkelt utryckt konsten att försöka se bakom blomman, till det 'inre hjärtat' av blomman, likt när människor söker sina kärestas hjärta. Meningen med Ikebana att göra blomsterarrangemang genom att använda plantornas naturliga skönhet.

I ett arrangemang använder vi blommor, grenar och blad, betona linjerna, kurvorna, formerna, ytan och färgerna. Varje bit har en mening, även tomrummet spelar en viktig roll i arrangemanget."


Läs gärna mer om Ikebana på 'First Leaf Ikebana's sida www.ikebana.se

Ett annat arrangemang som jag lättare kan ta till mig och "känna igen". Men för mig känns arret ändå exotiskt med inslagen av nejlikor, orkidéer och narcisser!

/Anna

Bilderna är ifrån: www.bisli.com och www.kodawari.or.jp

5 kommentarer:

Anonym sa...

Njaee, Ikebana är nog inget för mig!
Jag håller med du, det enkla är det vackraste!

Anonym sa...

allt är relativt

anna k. sa...

Jag håller med er båda, allt är relativt och mja, jag vet inte heller om det här är något för mig... Det verkar så konstlat på nåt sätt.

Men jag var bara tvungen att visa de här två bilderna, två exempel på ett och samma "tänkande" och den översta bilden 'Snowball' hade ju för sköna färger, även om arret var i det spejsade laget!

Det regnar ute...

josé sa...

Spejsigt var ordet! Mycket spejs och lite blommor, fast fint ändå tycker jag.

anna k. sa...

Ja... spejsigt var verkligen ordet! Jag tror jag lämnar Ikebana världen för den här gången - om det inte dyker upp något riktigt kul förståss!!