1.5.06

Sommarstället

Som ni vet vid det här laget är jag en inbiten tidningsnörd. Plockade upp Elle Interiörs tematidning; Sommarstället för ett tag sen. De bjuder på ett antal sköna sommarhem i olika stilar, men med sommaren, och det naturnära livet som en röd tråd genom hela tidningen. Jag är ju tyvärr utan sommarställe, men många detaljer som de visar, passar lika bra i den moderna lägenheten, där sommaren gärna råder, året om! Jag har plockat ut några godbitar som jag verkligen tycker om! Vi börjar med:
Vaxduken! Finns det en mer praktisk duk för spill och kladdiga barnhänder? Det är bara att torka av i ett flygande fläng. Jag älskar de här dukarna från engelska Cath Kidston! Cath kan färg och mönster, och jag skulle inte tacka nej till att äta frukost på den röda duken med de vita prickarna! Vaxduk med pigga kulörer och klassiska mönster ÄR sommar! Liknande dukar finns på Åhléns.
Köksprylar: Nigellas vackra köksredskap har funnits ute ett tag, men de är för goa att inte tas med här! Durkslagen i grättvitt, silver och ljusblått passar lika bra i lantköket som i det ultramoderna. Kopparna, med det stora fatet, passar perfekt till eftermiddags-kaffet ute på bron. Köksredskap kostar en slant, så de får hamna på "önskalistan". Du kan hitta dem överallt, men jag skulle kika in på Bici.se för lite prisvärd fönstershopping. Har ni sett Nigellas brödburk? Den skulle jag inte heller säga nej till!


Ceannis trädgårdsväska (i sammarbete med Peter Ødegaard) såg jag på trädgårdsmässan! Den har plats för allt man behöver bära med sig i trädgården. Meen, jag skulle nog hellre ha den som picknickväska eller som jobbväska. I mitt tycke är den alldeles för snygg för att bara användas i trädgården - den ska visas upp! Och vad sägs om hatten?! Den vore såå snygg på min kära gubbe! Väskan kostar ca 500:- ute i handeln.

Panamahatt!?! Känns inte det lite löjligt? Näää, ni skulle se hur ståtlig svärfar är när han "inspekterar" ägorna med sin Panamahatt på huvudet! Hatten och snygga, rejälja handredskap är garanterat uppskattade presenter till åldermannen i familjen som vill "göra trädgård" med stil! Redskapen finns på Lilla Fiskaregatans Trädgårdsbutik. Hatten finns bl.a. på Hattbaren så klart!

16 kommentarer:

Anonym sa...

Hej raring!
Du har verklgien hittat sommaren!
Visst är trädgårdskollektionen från Ceannis fin? Jag tummade länge och väl på väskan på trädgårdsmässan, men tyckte som du att tyget var för fint för trädgården. Ångrar att jag inte köpte förklädet bara...men det kan man ju göra nu å andra sidan. Ute stormar det! Jag som vill jobba i trädgården idag...

Snäckan sa...

Det är underbart att du har så många drömmar. Det fullkomligt sprutar idéer och inspiration från dig ;-)

Hulda sa...

De voksdukene med blomstermotiver var skjønne. Ellers liker jeg veldig godt ting fra Greengate. De har så mye flott!

Kathrine sa...

Kjempefine mønster på voksdukene!Har planer om å anskaffe meg slike nå. Både til hagebordet og kjøkkenbordet.Ligger bloggen din kjempegodt!Ha en fin kveld!

anna k. sa...

Hej flickor!

Jo, drömmar har jag, massor! Och hela lägenheten är redan klappad och klar i mitt huvud. Problemet är att hitta orken.

Hur ska man få upp energin att ta itu med:

- ommålning av köksstolar
- ommålning av balkongmöbler
- ommålning av hall och vardagsrum
- sy tusen gardiner
- plantera och fixa balkong
- rama in bröllopsfotona
- fixa fotalbum

Hm... Det här är en bråkdel av det jag borde göra istället för att sitta fram för datorn (men om nåt är kul är det svårt att dra fru Anna därifrån!)!

Vaxdukarna, snarlika finns precis som Hulda påpekar att få tag på hos Greengate. Greengate har massor av kul prylar!

Kommer du ihåg våra rynkande pannor Anneli, över hur lika dessa företag är!?

Nä, nu börjar CSI! Ett måste för en fd. tvfanatiker!

Anonym sa...

Visst var den väskan snygg!? Jag tittade och könde länge på väskan på mässan... Men samma här, den kändes för fin att använda i trädgården. Ångrar det lite nu....

mintid sa...

Ja visst kan du ta in landet till stan! Förstår dock om du drömmer om ett lantställe...det är ju livet med landet :)
Kram

Anonym sa...

Hei, flotte ting du har funnet frem, kjempe stilig hatt!
Fikk luket og plantet i helgen, det er bare så koselig med VÅR!

Anonym sa...

Hej!
Jag tror att jag frågat dig innan, men tror inte du svarade... Jag har fått för mig att du bor i Stockholm?! Jag skall till Huvudstaden om en månad och undrar om du kan tipsa om mysiga affärer, typ Housedoctor stilen, tror du förstår vad jag menar...=)Tack på förhand! Lina

anna k. sa...

Hej Lina!

Har jag missat att svara dig?! Det ber jag om ursäkt för! Jag har skrivit upp några förslag i nån tidigare post. Ska leta reda på den så hör jag av mig till dig!!

Klart du ska få några uppslag!

Kram Anna

designmouse sa...

Nigellas saker är såå fina. Me like.

anna k. sa...

Hej på dig Frida! Visst är hennes grejer fina! Klassiska med mycket retrokänsla!! Önskar de kunde komma i lindblomsgrönt med!!

Anonym sa...

Hej! Köpte en rosig vaxduk, utgående modell, på Jysk för 10 kr/meter. Detta var i Växjö men den kan ju finnas på fler ställen? (bild ska dyka upp alldeles strax på min blogg)
Du har en jättemysig blogg!

anna k. sa...

Hej Linnea!!

Vad spännde med din vaxduk, ser fram emot bild på din blogg!

Och jättetack för din kommentar om bloggen (jag blir så glad!)!

Ska fundera på e-formatet på mina favvotidningar! Kramar på dig!

Anonym sa...

Hej kära tant Anna!
Jag vet en som gärna skulle hjälpa dig med ommålning, plantering och diverse. Hört talas om att hon bor i Aspudden...
Kram Gumma.

anna k. sa...

Kära rugguggla!!!
Du, det tackar jag för! Du måste komma och dricka grogg hos mig snart! O. jobbar ju mycket helg framöver!

Kram vännen!