21.7.06

Om jag får drömma lite...

...så skulle jag en dag gärna vilja ha mig en liten butik! Fröken Aalund i Ålbæk är ett sånt där bedårande litet ställe som gärna får stå som förebild! En liten trädgård, underbara inredningsprylar, snittblommor i regnbågens alla färger, säsongsväxter och lite perenner. I trädgården skulle det gärna få vara ett litet café med enorma bullar, saft och rykande kaffe! Det mina vänner, det vore något det!!

Som hamnstad, måste man ju ha marina motiv!

Den här coola rottingfåtöljen är från danska Villa Collection.

Klart att fåglarna ska ha sitt med!
Det som slår mig när vi åkte runt i Danmark är att ALLA städer har såna här underbara ställen med just det här sortimentet som jag älskar. Vad är det med oss svenskar? Är vi så efter, eller är vi helt enkelt ointresserade?? Vad tror ni?

/Anna

Foto: moi

15 kommentarer:

Anonym sa...

Oj, vilket underbart ställe Anna! Jag blir också jättesugen på att öppna eget. Jag vet inte vad det beror på att vi har så få "egenbutiker" i Sverige, det gäller inte bara inredning, kolla skoaffärer i övriga Europa. De flesta är singlar, medan vi i Sverige bara har kedjor. Kan det bero på regler och skatter?
När det gäller mysiga affärer på landet kan man nog skylla en del på att vi inte längre har en levande landsbygd och småstäderna i Sverige är ju rätt döda. En pizzeria, en ICA och en bensinstation....
Men man kan alltid hålla sin dröm levande! Jag kan ju öppna en liten butik i min "lillstuga" :)

A sa...

Eller hur! Överhuvudtaget är det väl lite dåligt med småföretagande i landet.. :( Jag tror det kan bero, som Anneli säger, mycket på skatter och sånt. Men antikbutiker och så finns det ju en hel del, men inte så mycket inredningsbutiker med den inredningen... Jag skulle också jättegärna vilja ha en sån där mysig butik! Nån gång i framtiden när man tröttnat på sitt jobb! ;) Jättemysiga bilder förresten! :)

Anonym sa...

Ja det har jag åxå funderat över. I Danmark finns så himla mycket mysiga butiker. I vår lilla stad finns nästan bara kedjor. Men det kanske är svårt att konkurera med dem eftersom lokala små butiker oftast måste hålla högre priser fr att få nån förtjänst. Jag skulle åxå kunna tänka mig en sån lite gårdsbutik :) Kanske i vårt uthus nångång i framtiden, om inte annat som bisyssla....

Anonym sa...

VIlket mysigt ställe! Jag skulle helt klart besöka era små butiker om ni startar några sådana! Håller helt med er, det är bristvara på dem i Sverige. Säkert spelar våra skyhöga skatter roll och sen tror jag vi har blivit lite IKEA-förstörda med åren vad gäller inredning. Men jag tror (hoppas) det börjar ändra sig och att folk söker nya, lite ovanligare prylar och möbler.

anna k. sa...

Tja, skatter och avgifter ställer nog till det en smula kan jag tro. Eller så är det att vi är före här hemma (vi coola bloggtanter alltså) och det kommer att komma stort så småningom!

Hoppas jag på iallafall :) !!

Anonym sa...

Vilket mysigt ställe! Låter som jättebra ideér att öppna nåt liknade! Jag blir gärna er kund!!

Hulda sa...

Det var en helt nydelig butikk!! Der fikk du vel shoppet noe fint tenker jeg. ;o)

Anonym sa...

Jag tror också att det beror på alla regler och all pappersexcercis som krävs av företagare idag i Sverige.. Till och med jag, som har ett väldigt inaktivt litet företag, måste krångla med papper jämt och ständigt känns det som!
Och du är verkligen inte ensam om att nära en sådan dröm, jag har haft ganska seriösa tankar på att sätta igång nåt eget. Den som lever får se, vem av bloggarna öppnat egen butik först? ;-)
Ha en skön tripp norröver!

(Angie) Norththreads: sa...

So pretty!! Love all the vannilla colored pots!

Anonym sa...

Det finns undangömda lustgårdar i Sverige också, de är bara lite svårare att hitta.

Anonym sa...

Jag tror nog att det beror på att "alla" i Sverige skall köpa allt så jäkla billigt hela tiden. Det öppnar fina specialbutiker här i Borås och de får ofelbart slå igen efter max 2 år - det bär sig inte för folk är så jäkla snåla! Det skall vara IKEA-priser annars handlas det inte. Vi har nu 4 butiker för inredningsintresserade här. Det är åtminstone 2 för många... Jag och maken stödköper allt vad vi orkar :)
Pappersexercisen är ju samma oavsett om det är en franshising-kedja eller fristående butik - så jag tror att det är lönsamheten som är svår att få.

Anonym sa...

Jag tror nog att det beror på att "alla" i Sverige skall köpa allt så jäkla billigt hela tiden. Det öppnar fina specialbutiker här i Borås och de får ofelbart slå igen efter max 2 år - det bär sig inte för folk är så jäkla snåla! Det skall vara IKEA-priser annars handlas det inte. Vi har nu 4 butiker för inredningsintresserade här. Det är åtminstone 2 för många... Jag och maken stödköper allt vad vi orkar :)
Pappersexercisen är ju samma oavsett om det är en franshising-kedja eller fristående butik - så jag tror att det är lönsamheten som är svår att få.

anna k. sa...

Vad kul att ni är lika shoppingsugna som jag själv är! Och ja, det blir spännande att se vem av oss bloggtanter som gör slag i saken och startar eget!!

Anonym sa...

Hej Anna,
Glad att jag hittade dig, vackert blogg har du. Jag kommer nog tillbaka!
Hej så länge.
Han

anna k. sa...

Han: Du är så välkommen tillbaka!