20.12.06

Den ultimata julklappen - del ett

Jag är världens tråkigaste tomte! När jag ska ge bort julklappar blir det alltid samma sak, varje gång; böcker. Eftersom jag älskar böcker och har en sånt otroligt utbyte av att försvinna in i en god bok, tenderar jag, likt en nyfrälst, att vilja frälsa omgivningen med det skrivna ordet!

Årets enda julklapp i år (vi har lagt ner julklappsköret för i år) går till kära systersonen, och givetvis blev det en bok. En trevlig barnbok med sånger och ramsor eftersom han just nu gillar sånt. Om man inte är som jag så är väl böcker astråkigt, men det kommer nog att bli svårt att sluta med mitt propagerande. För böcker ÄR viktigt! Själen, intellektet, allmänbildningen och alla sinnen mår bra av att läsa... Så nu kommer ett litet inlägg om just det skrivna ordet!!

Gitta Sereny har skrivit en av de mest skrämmande och jobbigaste böcker jag någosin läst; 'Albert Speer och sanningen'. Albert Speer var Hitlers "arkitekt" och rustningsminister. Genom sina intervjuer med Speer försöker hon förstå honom som person och hur, och varför, han handlade som han gjorde. Det här är en otroligt viktig bok om nazitiden som jag tycker att alla borde läsa. För historien får aldrig upprepas, eller glömmas bort!

Första kontakten med Charles Bukowski fick jag genom mitt ex. Han brukade ligga och asgarva i sängen åt hans böcker och jag blev nyfiken. Jag hatade karln! I Bukowskis böcker om sitt alterego Henry Chinaski sups det, spelas det på hästar och är allmän, vanvettig misär... Som 17-åring kan man inte direkt relatera till den "problematiken". Några år senare gjorde jag ett nytt försök och då var jag mogen att fångas av Bukowskis trasiga människor och hans bisarra och galna värld! Förutom romaner producerade Bukowski otaliga dikter och noveller. Vad sägs om novelltiteln 'Glo inte på mina tuttar mister'?! :D.

Bluebird
there's a bluebird in my heart that
wants to get out
but I'm too tough for him,
I say, stay in there, I'm not going
to let anybody see you.


Charles Bukowski

12 kommentarer:

Anonym sa...

Du är inte ensam om att vilja ge bort böcker i julklapp, själv är jag ökänd i familjen för mina hårda klappar!

God Jul önskar Lotta

Anonym sa...

Visst är det underbart med böcker! Julen och mellandagarna har alltid varit den stor läshelgen för mig. Att kunna ligga och läsa hela dagen den där julklappsboken som man har önskat sig så lääänge... =)

God Jul

/Boklusen

anna k. sa...

Lotta: Vad skönt att höra att det finns fler som jag :D!

Boklusen: Hihi, jag håller med dig helt! Själv har jag köpt på mig fyra pocket som jag tänkt plöja igenom under helgerna!

God Jul på er båda!

Anonym sa...

Ønsker deg en GOD JUL!!!

Anonym sa...

jag gillar också böcker men efter jag fått min barn så är det en lyxvara att få tid att läsa...
jag tycker man borde läsa
Mika Waltaris böcker och Rushdies . Bukowski är inte alls min kopp te men killar brukar gilla det. Åh jag älskar böcker... Ska nog köpa mig en bok i julklapp....

Anonym sa...

Visst är det härligt med böcker!!! Maken får alltid en bunt med böcker på jul och till födelsedagen, det har blivit tradition. Och själv har jag alltid en hög som ligger och väntar på att bli läst. Julhelgen är en läshelg!!
God Läshelg önskar L8

Anonym sa...

Jag gillar också att ge bort böcker, och även om paketet kanske ses som tråkigt, så är det ju inte det! En bra bok är en hållbar julklapp om något! :)

Gav en bok till min lillebror för några år sedan - blev en kommentar från hans flickvän "han/vi läser inte böcker...." Snacka om otacksamt! Jag blir lite rädd för människor som inte läser böcker faktiskt... ;) Hör till saken att min lillebror visst läser böcker, för han har lånat av mig flera gånger och boken jag gav honom var av hans favoritförfattare! Kanske skulle ge honom en bok till nu i jul på rent j##kelskap!

Anonym sa...

Böcker är toppenklappar, ger också det varenda år. :) Nu sticker jag hem för att fira jul, så massor av kramar och GOD JUL önskas dig och de dina!

Anonym sa...

Jeg er glad i bøker jeg også, og syns det er flotte gaver å få og å gi!!

Ønsker deg og din familie en Riktig God Jul!

anna k. sa...

Härligt att höra att det finns fler bokmalar därute!! Jag önskar er alla en låång och skön jul!

Puss och Kram från Anna!

Anonym sa...

Åh jag älskar böcker. Och inte bara att läsa dem. Jag gillar att hålla i dem, se på dem, känna med handen över omslagen, lukta på dem. De är så vackra. Bäst är såna gamla läderinbundna böcker som på dina bilder. Harry Potterböckerna gillar jag också eftersom de är så vackra färger och silver i relief. Åh vad fint. Böcker är så vackra!
Ett hem ska vara fyllt av böcker för att vara riktigt hemtrevligt. Det har jag fått med mig hemifrån.

Så är det ju ett plus om det finns ett bra innehåll också :)

maloppa sa...

Det finns nog en bok för alla! Både jag, maken och min störste son är bokslukare och årets höjdpunkt är naturligtvis bokrean. Tyvärr infaller ju den efter jul men fyra av våra fem barn samt tre syskonbarn fyller på våren så vi kör hårda paket till födelsedagarna. På bokmässan kan man få signerade böcker som till och med de mest svårtrugade ungarna kan läsa då det är roligare att författaren skrivit en hälsning just till dem....