2.4.07

Släkt, fest, forskning och en låt

Hej alla ni där ute! Vad har vi sysslat med då? Jo, som ni förstår så har det varit fest i kubik sen Oscar landade körkortet. Solen har lockat oss ut på utflykt och så har det blivit lite upptäckter "bakåt". Av en händelse så kom min pappas kusin M-B över några brev som Jenny Ångström (min farfarsmor) skrev till sin syster den 6 maj 1922. I ett av breven nämns min farfar Ragnar och hans syskon. Jag hade ingen aning om att han nära dog av förkylning efter en brand...

"...Men hela hyreskassernen där vi bodde, tillsammans 9 familjer och några ungkarlar brand till grunden ner natten mellan onsdag och torsdag. Det var det hämskaste jag har kunnat föreställa mig få vara med om. ...Knut och Ragnar klädde sig för lite så de har blivit mycke sjuka. Knut är på bättring men Ragnar vet vi ej hur det blir med, han är myke sjuk af förkylning."

När man läser brevet känner man förvirringen och skräcken över vad som kunde ha hänt. Jag och M-B har pratat om att gräva mer i släkten på Nilssons sida och med brev som de här gör ju att man blir ännu mer nyfiken på vilka som varit före oss. För trots allt så är vi ju påverkade av vår släkts historia och levnadsöden - vare sig vi vill det eller inte.

Just nu så lyssnar jag mycket på Arcade Fires (bilden) låt Rebellion (Lies) så man kan väl säga att det är min theme song för tillfället :D!

7 kommentarer:

Jennyshemochharmoni sa...

Det är verkligen spännande med släktforskning! Min syster har forskat i vår släkt och man kan få reda på mycket roliga och hemska (!!!) saker då. Ha en bra måndag!

anna k. sa...

Jenny: Det är verkligen spännande att få lära sig mer om dem som levt innan oss. Det som är så frustrerande att man vet så lite... Tänk om alla hade skrivit dagbok!? Hoppas du fick en fin måndag du med!

Lotta sa...

Det är mycket spännande med släktforskning. En kusin till min pappa har forskat ända bak till 1710. Så mycket tragiska saker man får reda på, alla dessa släktingar som dog på fattighuset, "klent sinnelag" står det på en del. Men roliga saker får man också reda på. Fick bl a reda på att en sjuksköterska som jobbar på avdelningen som hör till vår mottagning är släkt. Hon är syssling till mina barn! Världen är bra liten!

Kram Lotta

Anna sa...

Det är jättekul med släktforskning. Jag har forskat mycket i perioder och har hittat ättlingar till våra Amerika utvandrare. De har besökt oss tre somrar nu och älskar Sverige och vill inget hellre än att flytta hit. Sen all vår underbara svenska historia man får med på köpet när man forskar. :)

Lycka till!

Camillas lockar sa...

Släktforskning är grymt kul. Viktig dokumentation också. Jag tillhör ursprungligen släkten Philip och har tydligen lite kungablod i mig. Finns en otroligt utförlig släktkarta nånstans med släkt flera hundra år bakåt. Häftigt! Man önskar verkligen att många fler hade fört dagbok.

A sa...

Jättespännande! Men jag tänker att de som kommer efter oss kan lära sig mycket om oss via bloggarna! ;) Puss!

anna k. sa...

Lotta: Vad spännande att ni fått fram info från början av 1700-talet! Det lilla vi vet än så länge är några som dött på Långholmen :D! Släkt ja, min syster bodde ihop med en tjej ett tag. Det visade sig att de/vi var tremänningar/sysslingar. Där blev vi förvånade!!

Anna: Vad kul att ni lokaliserat släkt i USA. Hos oss är det också flera grenar som emigrerat. Så långt som att hitta dem har vi inte kommit än - men vem vet?

Camilla: Kungablod?! Det skulle verkligen få min fantasi och upptäckarlusta att gå i taket!! Spännande - hoppas du får veta mer!

Anna: Det har jag inte ens tänkt på! Hmm, undrar om Riksarkivet sugit på den spännande frågan?