19.9.07

Städa, städa, städa, städa

och ännu mera städa. Jag borde inte bli förvånad över hur snabbt allt "växt igen" hemma när vi bara vegeterat och varit hösttrötta. Nä, jag är inte förvånad. MEN, hur klarar ni föräldrar att hålla ihop allt? Det är något jag funderat på under veckan. -Hur gör dom?!!!!

Pöss på er go vänner!

Har funderat på bokhyllor ett tag nu. Har du bilder på dina bokyllor på din blogg? Bilden är från House to Home

Uppdatering 21/9: Jaaa, vi verkar ha det lite sådär med städningen hemma hos oss bloggerskor :) Tack för alla era kommentarer och en stor, stor eloge till alla er föräldrar därute - ni gör ett superjobb, världens viktigaste jobb faktiskt.

Jag tar bloggpaus ett par dar (igen :) för nu ska det äntligen målas, målas, målas, målas!!! Kram på er!

35 kommentarer:

My White Cottage sa...

Du, ibland orkar man bara inte kan jag säga! Här är det VÄLDIGT stökigt just nu... suck! Men jag är precis som du så himla trött att jag orkar inte städa... Det får bli på lördag, i och för sig trist att offra en dag på helgen, men då är vi ju två som kan hjälpas åt och då känns det så mycket lättare!!

Kram på dig vännen!

Engsroom sa...

Du jag kan säga att hemma hos oss så ser det ut som bara den emellan åt. Jag reser i veckan och när jag kommer hem så har alla tonåringar och mannen arbetat ofta sent i veckan så vi har städet kvar till helgen för det hinns inte med i veckorna. Såd et är otacksamt för det håller sig inte särsklit länge.
Ella

Anna i den vita soffan sa...

Dels så rensar man bort sånt man inte orkar hålla på med - typ fina överdrag på köksstolarna eller duk på bordet eller att stryka sina t-shirts. Sen så skiter man ibland i att högarna växer och växer och typ bloggar i stället... Sen tror jag verkligen det underlättar att inte tro att det går att båda jobbar heltid och satsar på sina karriärer samtidigt som man har barn. I såna fall får man nog skaffa hemhjälp. Men du, även som förälder fattar jag inte hur föräldrar får till det. Funderar ständigt ut smartiga system och planer som jag sen inte orkar hålla. Man får välja ut det man själv tycker är viktigt att hålla ordning på helt enkelt och skapa ett lättstädat hem! Tack för en fin och inspirerande blogg - kram!

Anonym sa...

DET undrar jag med. Jag funderar allvarligt på att skaffa städhjälp.
Du vet när katterna skakar på tassarna när de kommer in!!???!!! Då är det INTE rent.

Anonym sa...

Japp :D

http://melindas.blogg.se/1177890670_tadaa.html

fingerspitz sa...

Ja vi fixar då inte att hålla ihop allt. Vi lever i halvkaos vissa dagar och tokstädar andra, men nu satsar vi all energi på kolonin så att vi hinner fixa lite där innan vattnet stängs av och det blir för kallt. Lägenheten får vi väl städa i november innan sexårskalaset :)

...och vår eflfabokhylla har du väl sett (både på golvet och på väggen)

Anonym sa...

Ja det undrar jag med. Djupt imponerad på föräldrar! Jag gillar verkligen att du sorterat böckerna enligt färg i bokhyllan, mycket snyggt!

Evelinas hus sa...

Vilken fin bild. Gillar färgmatchningen på böckerna i bokhyllan.
Ja det är et evigt plockande med små pysslingar. Jag har sänkt min ambitionsnivå från pedant till normal. Jag brukar fundera på vad jag gjorde med tiden när jag inte hade barn. Men tiden gick åt då också :-).
Caroline

Anonym sa...

Jag fattar inte heller hur man orkar när man har barn!!! Vi är bara 2 här hemma, och SÅ MYCKET SKIT. Men sen är vi ju samlare båda två, fast den ena av oss samlar på pysselgrejer och den andra på musikgrejer... Gissa vilket som tar mest plats?

Anonym sa...

gud vad fint-underbar blogg!

Anonym sa...

vad fint sorterat dert var i färgskala...
jag har bild på min bokhylla på min gamla blogg;
http://shoegal1981.blogg.se/211006080554_ntligen.html
det blir så luftigt när man får upp hyllorna på väggen:D
kram

anna k. sa...

Vårt nya hem: Mmm, här är det ju igenkänning på hög nivå, minus barnen förståss. Men det är just det, att behöva offra en dag på helgen som känns så surt och jobbigt för mig.

Det är ju på helgen (om vi har tur och inte jobb kommer emellan) man vill försöka att hinna umgås och göra något extra trevligt. Nåt man knappt gör när man släpat sig hem efter en dag på jobbet. Suck.

Engsroom: Jag drog lite på munnen åt ditt inlägg faktiskt :) Jag kommer ihåg hur det var när jag och syster bodde med mamma. Städa fanns ju inte på kartan hos oss syskon. Hormontrötta tonåringar är ju inte speciellt roliga när de sätter den sidan till. Där fick mamma dra HELA tunga lasset. Ni mammor är otroliga helt enkelt!!

Robbi & Helen sa...

Jag har tänkt köpa Billy bokhyllan från Ikea. Med de nya glasdörrarna som går att köpa till tycker jag den e riktigt snygg faktiskt. Och bonus e ju att det inte böckerna samlar damm eftersom de är skyddade bakom glas :)

linnea-maria sa...

Nej det gör det inte. Fungerar alltså. Man får kryssa mellan leksakerna. Tvätten ligger i högar och ibland är man så trött att man inte orkar diska. TV-kväll har jag inte haft på över ett halvår. Sen kommer vintertröttheten då blir det ännu värre. Man försöker göra ett ryck på helgen det är ju inte så mycket till ledighet. Man får gå ner på deltid om det ska fungera. /linnea-maria

Brunkullan sa...

Snyggt med färgkordinerat!! Jag ställer dem i bokstavsordning och efter tema!!

Jag har väldigt nyligen höststädat ordentligt, men det syns INTE längre....:-(

Susanne

Linneagården sa...

Ibland är det så välstädat, fint & harmoniskt hemma, man riktigt njuter.... men oftast syns det att vi har 3 barn, grannar & kusinbarn som gärna leker & drar fram. Då kan tröttheten verkligen slå till & man orkar inte ens plocka upp leksakerna..& damsuga känns extra jobbigt. Har inga tips, verkar behöva några själv!
*kram* /madelene

Anna-Carin sa...

Hej!Jag har inte längre små barn,de är 12 och 15 nu,men inte blir det mycket till hjälp.Man anpassar sig efter uppgiften skulle jag tro.Man får lära sig göra fler saker samtidigt,det är vi kvinnor bra på,män klarar inte av det :-).Dammsugaren kan stå och brumma samtidigt som man steker köttbullar,samtidigt som man stoppar in tvätt i tvättmaskinen.Jag kan känna att jag aldrig blir färdig här hemma,maken tycker det är bra som det är :-)
Mvh Anna-Carin

Mustardseed sa...

Haha, man städar när man ska ha gäster och försöker bortse från röran däremellan, det är så man gör...! :-)

När det grott igen för mycket härhemma brukar vi se till att bjuda hem lite gäster så att vi måste göra ett ryck, sen lever vi på det ett tag och känner oss nöjda så.

Mys liv och hem sa...

Man får lära sig höjd och längd hopp för att ta sig över skohögar och annat ;-)Vilken fin blogg du har.

Anonym sa...

Äsch, såg först nu att bilden inte var från ditt hem. :P
Kul idé hur som helst att sortera böcker efter färg.

Anonym sa...

Well... dom, eller jag klarar det inte alls särskilt bra. Det gror igen på mindre än två sekunder, så att städa hjälper nästan inte. Men man får ju frid i en minut eller två iallafall. Man får vara glad för det lilla...

Anonym sa...

Hur klarar föräldrarna att hålla ihop sitt hem, var frågan och svaret är väl att det gör vi ínte. Vi blundar för såväl damråttor som leksakshögar och kladd och klet. I alla fall jag. Istället njuter jag av alla andra vackra hem och miljöer som jag hittar hos duktiga bloggare. Och jag tänker sen, när barnen är lite större då ska det bli så där läckert hemma hos mig också.

Solsjö - Under en vind sa...

Vilken fin bild!! Här ska det tas tag i hemmet udner helgen...har bara gjort det nödvändigaste i över en månad! Är fullt upp med skolstart och jobbstart efter sommarlov och semester! Ha en trevlig helg! Kram!

Mrs M sa...

Nja, man klarar det inte! :D Jag och min man städar och samtidigt, bokstavligen, tar barnen och stökar till. Man får sänka ribban helt enkelt...
Kram och hoppas det går bra med måleriet!

Anonym sa...

Vilken fin fåtölj!!!

Anonym sa...

Snyggt med böckerna sorterade färger.. :)

Anonym sa...

GUUD sicket mysigt ställe du har! är själv uppvuxen på landet och bor både i stan och ute på en hästgård. Förstår dig när du säger att du är trött på pumps, stadsliv m.m! =)

n o r d i n g å r d e n sa...

Å jo, städa bör man .... ; ) Men hur i helsike ska man hinna!? Men jag ser till att ha det fint på "ytan " i af, i fall man får oväntat besök.... men rörigt, ja det har vi nog alla ibland... Ha en fortsatt skön helg och skit i disken! Mari.

Susanne sa...

Har också städat i helgen. Är ju tjock nu när bebisen snart kommer så det blev halva huset igår och halva idag. Fast det innebär att den första halvan tack vare hund och ungar i massor är smutsig igen...eh..vad hände! ;-)
Ha det gott med allt målande! :-)

Hem och Lycka sa...

Ha en härlig bloggpaus och strunt i städningen! kram

Beas sa...

Städa, städa, städa...ett sånt inlägg skrev jag idag när det kändes som mest hopplöst.

Maken tog ungarna och gick ut med dem när han kom hem från jobbet.

Jag fick lite tid för mig själv och gissa vad jag gjorde?

Jo...städade. Jag blir så TRÖTT på mig själv. Man borde lära sig att slappa mer.

Anonym sa...

Ehhh? har ni målat in er i ett hörn och väntar på att färgen ska torka? :)

Anonym sa...

Heja heja vad flitig du är

Anonym sa...

Är böckerna på bilden färgkordinerade? ;)

Unknown sa...

Hej! Måste verkligen säga att du har ett helt underbart hem och en så himla fin blogg! Så kul att se så mycket fint! Ha det så bra!/Jasmin