18.7.08

Hur ofta har du inte sagt...

..."det spelar ingen roll vad jag gör - en person kan inte påverka - en person gör ingen skillnad. Jo, en person kan faktiskt göra en stor skillnad, en person kan faktiskt påverka miljoner människor. Du kanske fortfarande har svårt att tro, men men titta på den här mannen...Han kunde! Är inte Nelson Mandela ett levande bevis för att det faktiskt kan gå?! Vi firar Nelson, frihetskämpen som i dag fyller 90 år! Låt hans gärning bli vår inspiration i det lilla!

8 kommentarer:

Malin - I min trädgård sa...

Verkligen! Han är en fantastiks människa! Klart värd att uppmärksammas.

anna k. sa...

Hwita villan: Det är helt otroligt att en människa kan vara så passionerad i sin övertygelse! Helt klart imponerande!

Geoffrey Goines sa...

Vill bara uppmärksamma att det fanns en stor grupp av passionerade människor bakom Mandela. Oliver Tambo, Govan Mbeki, Walter Sisula, Joe Slovo, George Bizos för att nämna ngr få. Utan dom så hade inte Mandela kunnat uträtta mkt.

anna k. sa...

Geoffrey: Vad bra att du tar upp tråden och nämner fler av dessa otroliga människor! Tack för det!

Geoffrey Goines sa...

Ingen orsak.
Men samtidigt så ska man påpeka att Mandela och hans parti har mkt som de inte ska/kan vara stolta över. Bland annat terroristdåd utförda av partiets väpande gren, och smusslande under efter-apartheidtiden om vad som egentligen hände med meningsmotsåndare inom partiet mm.

Är väl egentligen fel dag att påpeka Mandelas tillkortakommanden, men man måste uppmärksamma dom också. Mandela - inte hyllad av alla ("spamar" lite, ta bort om det är opassande)

anna k. sa...

Geoffrey: Näe, din kommentar är inte opassande alls - alla är vi nog medvetna om att med makt kommer ansvar och att våra politiker inte alltid följer den rätta vägen om du förstår vad jag menar. Det finns ju en orsak till att vi har talesättet "makt korrumperar".

Politik är precis som sex, det lockar, förför och förfasar människor - och det är orsaken till att jag normalt sett aldrig kommenterar politik eftersom det alltid gör någon upprörd. Inte för att jag tvekar över vart jag står, eller inte vill prata om det hela men jag har valt att fokusera på andra saker i den här bloggen. Ytligheter kanske någon säger, men för mig är det saker och händelser som gör mitt liv lite ljusare.

Med det stänger vi debatten om Mandelas ev. ljusskygga historia och fokuserar på allt det positiva han, med vänner, har åstadkommit!!

Tack G - ännu en gång!

LoveinH sa...

Ja det är klart att vi ska fira honom! Vilken glöd! Vilken inspiration!

Ha en skön helg/Kram

anna k. sa...

Loveinh: Just det - hurra, hurra!!