29.8.08

Väldoft

När matoset har lagt sig så luktar det kryddigt och gott i köket. På fläkten står två doftljus, det till höger kommer från Ikea och det till vänster köpte jag i Torekov i fjol. Doften är helt otrolig, tung, förförisk och alldeles... underbar!
Bredvid spisen tronar en citrontimjan. Nu har den gått i blom och den är inge vidare att äta. Men det gör ingenting för bara tanken av att stryka med handen över bladen gör mig alldeles salig, intensiv citrondoft gör mig bara så glad! I den lilla lådan har vi, som ni ser redskap, och i vanliga fall, oljor, hushållspapper m.m. Sånt som är bra att ha till hands när man slavar vid spisen. Eh, när maken slavar vid spisen vill säga :) !

Vad har du för väldoft hemma? Är det doftljus, lavendelpåsar eller goa parfymer? Eller har du ett allergisäkrat hem? Ha nu en lång och skön helg allihop!

12 kommentarer:

Lilla huset på prärien sa...

Lite väldoft är nog aldrig fel. Jag har en gigantisk Basilika i köket som är mysig att köra ner ansiktet i när man känner sig lite stressad.

Sen är jag också väldigt förtjust i hela Durances sortiment och har en del därifrån, doftljus och doftspray. Mysigt.

Men den bästa doften av alla måste nog vara nybakat.... och det har jag här ibland :)

Kram Jenny

Anonym sa...

Jag har ju oxå min lilla låda vid spisen. Den är jag särdeles stolt över, den är ursprungligen en hylla dottern gjorde i slöjden. Nu är den målad och förvandlad till en låda ist.

Om du gillar citrusdoft kan jag varm rekommendera Basilika&Lime-ljuset från Åhlens. Doftar underbart! Och så får man den söta burken på köpet.

Bilder på både låda och ljus finns på bloggen.

// Linda

Ulli sa...

Jag kör för tillfället med Yankee Candle - Clean cotton både här och var i huset. Har doftljus och vaxkakor. Luktar såå gott!

Trevlig helg!
Kram Ulli

rosenskära sa...

Nybryggt kaffe, nybakad äppelkaka, doften av jordgubbsylt, engelska rosor, pepparkaksbak...

Min favorit bland doftljusen är Yankee Candles Clean Cotton. Andra är Durance's Fruit Rouges eller Verveine. Problemet med Duranceljusen är bara att de sotar så mycket även om man håller veken kort och låter ljuset brinna länge - trist.

/Lena

Anonym sa...

Basilika i köket, blöjor i hallen och oregano i trädgården ;)

//M

Kattfot sa...

Så fint med trälådan. Citrontimjan har jag också i köket, i trädgården frossar jag i mynta. Doftar underbart!

Trevlig Helg!

Vardagstugg sa...

har just nu en bukett med liljor på köksbordet och dom har verkligen en tung doft..och så vackra att se på =)

ha en trevlig helg!

Annelie

Anonym sa...

vacker väldoft dessutom:)
trevlig helg!

Hemma hos Klara... sa...

Det doftar nog lite olika hos oss. Doftljus luktar så gott i början, har några i vardagsrummet. Nu är det nog mest matos från kvällens pannkakor som luktar. När jag städar är det såpadoft.
Nybakade muffins är inte helt fel doft heller :)

Ha en trevlig helg!
Kram Helena

Lina sa...

Hihi, jag har en jättestor örtkruka där jag har lavendel, timjan, citronmeliss och basilika. =) Det är främst för ögonfröjd och väldoft snarare än matlagning faktiskt... ;)

Jellon sa...

Läckert "Torekov-ljus" du hittat där. Jag älskar att inreda med alla sorters doftljus :-) Ha det gott! //Märit

Anonym sa...

Vilken inspirerande blogg du har! Trälådan med alla redskapen i var fin, var kan man hitta nåt liknande? Skulle behöva till köket.
Hälsningar/ Tinas Bo (Finland) www.tina.papper.fi