11.6.06

Åh, patina!

Att måla, patinera eller allmänt pyssla med krukor är nåt jag brukar göra nån gång om året. Det är kul och avkopplande! Om man planterar i vanliga terrakottakrukor brukar krukorna snabbt få den där saltavfällningen som gör krukorna så snyggt patinerade. Om man vill snabba på processen kan du kolla in hur Martha gör här. Du kan också läsa på Gränsfors sida om hur man kan göra!

I våras fick jag nåt tokryck och svampmålade om alla mina "gränsisar", här kan du läsa vad jag hittade på då!

/Anna

Bilden: Martha Stewart

6 kommentarer:

Anonym sa...

jag såg något trädgårdsprogram där dom blandade yoghurt med kompost jord och penslade på krukorna och lät dem stå ute.
Låter kladdigt men jag tänkte göra det i höst när jag tömt ur blomkrukorna för säsongen, så kan dom stå så i ute under vintern.

Anonym sa...

Jag fattar inte var du hittar allt från Martha, jag har varit på hennes hemsida flera gånger men inte hittat ett dugg!!?? Det där var ju otroligt fina bilder och krukor med patina gillar man ju:) Åh vilken härlig dag det varit idag (också)!
Hur har balkongprojektet fortlöpt? Eller var det för varmt för det?
Anneli

anna k. sa...

Cia:
Jag har också hört det där med yougurten! Om jag inte missminner mig så sätter yougurten igång nån slags "jäsning" eller liknande så att alger och mossa får fäste! Det kan nog vara kul att prova!!

Anneli:
Du, det är en djungel och mycket länkklick för att hitta nåt kul! Men det finns där, väldans "in the united states åv amerikatt" så klart men en del kul!

Balkongen har blivit ett sorgebarn tyvärr... Kom så långt som att ta fram penslarna, när jag kom ut på balkongen ryggade jag tillbaka av värmen! Men nu har vi lovat oss själva att ta oss i kragen och avsluta i veckan!

Men äntligen är värmen här - så nu får man ju inte klaga!!

Anonym sa...

Eftersom jag är ett stot fan av Martha så provade jag detta förra veckan och det blev ett toppen resultat! rekomenderas varmt.

anna k. sa...

Hejsan Helena:
Vad kul att du hittat hit!! Jag var inne och kikade hos dig, vad kul att du gillade skylten - den är ju ascool!! Snygg och med glimten i ögat!

Så Marthas krukor blev bra - där hör ni alla ni som vill "go patina"!

Vem är jag.. sa...

Hej!
jag älska patina krukor!!! jag har snott två krukor som har stått framme på min mammas balkong och de är så fina men det har ju tagit ett tag...
Och om vad jag har letat efter information , hur man ska gå till väga om man vill fuska sig fram jag har så kort tålamod!

lisa

Kram lisa