20.10.06

Att samla...

...kan vara både spännande och lärorikt, men det kan också bli en besatthet. En person som drabbades av svårartad samlarmani var Mus-Olle. Denne mycket specielle man flängde omkring på cykel runt Alsensjön vid sekelskiftet och samlade på precis allt; knappar, flugor, förpackningar, smycken, stenar, bruksföremål med mera. Vi pratar om precis ALLT!!

Jag kommer ihåg när jag som barn var på Mus-Olles museum för första gången, och förskräckt fascinerad stirrade på den hopskrumpna marsipantårtan Olle lagt beslag på och omsorgsfullt katalogiserat. Om ni någon gång åker till Jämtland, missa inte att besöka Mus-Olles museum - en rätt okänd pärla och en sann upplevelse för alla åldrar, stora som små!!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Nej, där jag har aldrig varit. Jag känner till stället och skulle gärna åka dit någon gång. Det verkar ha varit en minst sagt speciell man.
Fin burk:)

anna k. sa...

Anneli: Men gör det! Vi kunde köra en hel jamtlandsweekend - och jag vet ju hur mycket du vill åka till Moosegarden!!