16.9.08

Bloggdeppig?

Jag tycker mig anas en liten bloggdepression i bloggosfären just nu. Inspirationen tryter och det är glesare mellan inlägg och kommentarer. Det är nog bara ni nya bloggare som orkar hålla ångan uppe nu när hösten ännu en gång kom som en chock. Man kämpar fortfarande för att komma in i några slags rutiner efter semestern och förkylningar och småkrämpor har dykt upp som ett brev på posten. När det dessutom är så kallt att man förfryser fingrarna, hur ska man då orka blogga?! Bloggolusten kryper i en...

Nu har jag bloggat i snart tre år och har lärt mig några saker på vägen, så om jag får komma med ett råd mot bloggdepp, så består rådet av två ord; Slappna av! Tänk på att alla dina läsare har minst lika mycket att göra och är minst lika höstdeppiga som du själv är!

Skriv en rad eller två och berätta om vad du gör om du vill ge en förklaring till att det är glesare mellan inläggen, och uppdatera bara när du känner för det. Det är när bloggen blir ett krav och ett dåligt samvete som du är ute på villovägar. För allvarligt talat, vad gör vi med saker som får oss att må dåligt? Jo, vi gör allt för att undvika det!

Såå, ta det lugnt och stressa inte fram något, för helt plötsligt kommer inspirationen och lusten att blogga tillbaka. Min gissning att bloggosfären kommer att sjuda av liv lagom till jul! För visst är det kul att skriva om pyssel, presenter och jul i KUBIK!?! Är du bloggdeppig? Diskutera gärna!

Underbara Noa Noa får illustrera hur dekadent höstdeppighet med stil kan se ut :)

23 kommentarer:

Skatan sa...

Nej, jag är ju inte det...men jag har nog varit. Därav min långa, långa paus på flera månader. Känns emellertid lite ovant att vara tillbaka - fast mest av allt är det kul! Jag har ju saknat er alla :)

kram,

Anna

Karin sa...

Bloggdeppig - nja inte direkt. Kanske för att det är nu som jag behöver bloggen som mest (tillsammans med tända ljus, en kopp te motar jag mörkret). :) Däremot är det svårt att få tiden att räcka till...

Men visa ord från dig! En avslappnad attityd är alltid bäst...

Kram Kwarin

Anonym sa...

Mm, anade att det var NoaNoa! Lite shoppingsugen blev jag allt.

Bloggdeppighet ja... Har också tänkt tanken, det är ganska lugnt här ute. Själv har jag nyss kommit igång efter ett långt sommaruppehåll och håller helt och hållet med, man ska blogga när man har lust helt enkelt!
/Terese

Stämningsfullt sa...

Hej!
Nej bloggdeppig är jag inte men däremot så märker jag att man får tänka till lite extra nu när man har bloggat ett tag....
Jag tror som du att blogg-deppet lägger sig när vi närmar oss jul. Då gör man om så gott som hela hemmet i "julskrud" och har en massa att visa igen!
Hoppas du har en bra kväll.
Kram!

fingerspitz sa...

Jag är snarare skolstressad än bloggdeppad. Har så många grejer som jag vill fixa nu när sommaren är över men så är det bara skola som gäller.

får se hur det artar sig under hösten, men bloggen är ju lite av en dagbok så jag fortsätter om än sakta. Snart är det ju dessutom tvåårsjubileum.

Lilla huset på prärien sa...

Du är grym tjejen! Så bra på att skriva. Jag tror precis som du att det är lite deppigt i bloggvärlden för tillfället. Lite som ett vacuum nu innan julbloggandet kan sätta igång... På hösten kommer lätt lite depressioner tassandes också. Själv hatar jag mörkret och längtar efter ljuset! Kan inte tända nog med ljus...

Kram Jenny

Hem och Lycka sa...

Kloka, visa ord! Nej, faktiskt inte bloggdeppig utan jag har hur många inlägg som helst som vill bubbla ut men jag kan tänka mig att det är många andra som efter semestrarna tappat sugen lite grann.. kram!

Mys liv och hem sa...

Precis så är det!Kram

Helena Dovier sa...

Jag håller helt med dig - blogga ska man göra för att det är roligt och inte för att man känner krav på sig. Själv gör jag inlägg hur oregelbundet som helst, ibland inget på över en vecka och ibland tre på en vecka. Men så blir det när man låter inspirationen styra, och det tänker jag fortsätta göra :-).

Kram från Helena

Anonym sa...

Hmmm, jag är ju ny här (iallafall med att blogga) Men jag har verkligen idétorka!??
Så jag får hoppas på att det kommer igång så småningom och blir lättare att skriva (och lite mer roliga inlägg av mej att läsa:))

Har dessutom en flytt planerad vid December, så nu är ju det mesta jag gör: drömmer om hur det ska se ut =)För här hemma ska det börja stor-röjas nu minsann!!

Ha det bra i "höst-tråket"

Tina sa...

Kanske inte alltid det är bloggdepp, med hösten tycker jag att det är lite mer att göra. Alla barnens aktiviteter och läxläsning sätter igång, så jag tror att det är ganska naturligt att bloggen får vänta! :-) Bra inlägg! Kram Tina

Ellas Inspiration sa...

Ja, det verkar vara så runt om inte bara i bloggvärlden utan även den utanför!

Jag känner inte av det men det beror nog på en härlig vecka i USA. Visserligen på jobb men ändå skön avkoppling!

Kram Karin

Brunkullan sa...

Jo absolut så blir det glest mellan inläggen ibland, men jag tycker att sommaren är värre.
Man åker på semester och har inte samma tillgång eller lust till datorn.
Nu tycker jag att det går bra, så nått höstdepp finns inte hos mig:)

Susanne

n o r d i n g å r d e n sa...

Nje, inte bloggdeppig direkt faktiskt, jag håller hårt på att uppdatera ofta, minst var tredje dag MEN däremot kommenterar jag inte lika flitigt som jag brukar, hinner inte, orkar inte, har ingen lust, så kanske en viss bloggseghet har drabbat även mej; )Kanhända det är en grå känsla överlag, räcker ju att man bara tittar ut genom fönstret.. Men snart tar det fart ska du se, i takt med att julen närmar sig!! Mari.

Hulda sa...

Hos meg har jeg rett og slett ikke alltid like god tid til å blogge. Har like mye lyst til det som før, men er jo ting som skal gjøres også. Men, minimum 3 innlegg i uka har jeg. Har også snart blogget i 3 år. :)

En inredoholic sa...

Hej hej, mina inlägg är inte glesare,men jag erkänner. man får kämpa på lite mer.. och idéerna tryter lite. Hösten är nya tider för många, och innebär mkt nytt skola, jobb, projekt, - kanske en förklaring. Men snart kommer allas jularrangemang, där man ser strutar hos en den ena en den andra :)

Önskar dig en härlig helg
Kram Jannice

Pysselprinsessan sa...

Vilket bra inlägg! Satte ord på mina funderingar!
Kramar

Anonym sa...

Känner en viss tendens till bloggdeppression... skönt att höra att jag inte är ensammen :) Trevlig helg! Kram kram.

Anonym sa...

nei ikke deppig jeg heller, men sprudler over av ideer nå plutselig. det er bare at tiden strekker ikke til helt :)

Takk for din blogg som er så fin og inspirerende. Kram og god helg (og god høst også) :)

Anonym sa...

Så skönt att det är fler med mig som känner av en släng av bloggdeppighet just nu. Eller egentligen är det nog mest bara en väldig tids brist i livet just nu. Men men..
Hoppas allt är bra annars!
kram kram

Anonym sa...

visst är det såå! Det märker jag också!

n o r d i n g å r d e n sa...

Hallå där, jag har just kommit på att jag fick en kommentar fr en Anna-Karin om hur det gick med mitt jobbsök, hon skrev igen och DÅ klickade jag in mej på en helt annan blogg än din: ) Så, i fall du undrar varför jag skrev som jag gjorde en gång och förklarade hur det gick med mitt inlägg om jobbsök: ), sånt som kan ske i denna bloggvärld... hoppas du inte deppar för mycket, vi vill se dina inlägg här igen, men vi väntar tålmodigt: ) Mari.

Daniel sa...

Njae inte så värst. Att skriva blogg e alltid kul. Det som kan vara jobbigt ibland är att svara på alla kommentarer när man har en dålig dag.