24.11.09

Simplify your life

I går pratade jag om boken 'Simplify your life'. Det är en bok som verkligen fått mig att tänka efter och fått mig att börjat sortera, slänga och rensa. Om du själv inte gjort ett allvarligt försök att ta tag i din röra så kanske du inte tror mig, MEN DET ÄR en sagolik befrielse att organisera och minimera röran i sitt liv! Jag har bland annat lärt mig att:
  • om räkningarna ligger i högar, ja då blir min ekonomi rörigare än den behöver vara
  • om garderoberna svämmar över mår jag dåligt över att jag aldrig hittar det jag behöver
  • om jag riskerar att dö genom att öppna städskrubben (saker som faller ut ur skåpet) så innebär det att dammsugaren och moppen inte åker fram lika ofta som de behöver = jag mår dåligt över "dammråttorna"
  • om min källare är fyllt med "skit" som jag inte vill ha i lägenheten eller ens vet om att jag äger, då är det dags att fylla kartongerna och bära iväg prylarna till Myrorna. Någon annan kommer garanterat att bli glad av mina "leftovers". Och jag kan äntligen hitta den där kartongen med julsaker som har varit "borta" sen vi flyttade in!
Visst, det här är lite av en "religion", men so what - det funkar! Den är så pass kul att jag kommer att ge bort den som julklapp till vänner och familj!

4 kommentarer:

Skatan sa...

Jag läste en liknande bok i fjol vid jul. Jag blev lite rensgalen för en tid men shit vad det var skönt!

Ha det bra.

Vi ses!

Anna

::fina:: sa...

Åhå låter lite som jag börjat tänka men jag behöver definitivt fler puffar i rätt riktning. Kände verkligen igen mig om det där med källaren - även om Myrorna fått en hel del redan... Tack för tipset, den hamnar direkt på min önskelista!
~Josefine

anna k. sa...

Anna: Visst är det skönt när man kommer igång med rensandet!? Att det ska sitta så långt inne att ta itu med något man ju faktiskt vet är ett måste. Ett måste som är riktigt trivsamt ju!

Josefine: Eftersom man inte behöver sträckläsa boken så kan man ta lite pö om pö. Jag håller på läsa om ett kapitel som jag verkligen behöver se över (jämnt) och det handlar om hur man får bättre morgonrutiner... Pust! Så går du förbi en bokhandel vet du vad du ska göra!

Sara T sa...

Denna ska jag köpa! Vi har börjat rensa lite hemma, men har mkt kvar att göra. Ett förråd med kanske 30 kartonger, vissa av dem har åkt med i ett par flyttar utan att ens tittas i... Tar en massa energi! Vi (sambon och jag) tänker också mkt på att det är bättre att köpa få dyrare saker, man tänker efter mer innan köpet och så har man det längre. Inte lika mkt småprylar! Har också försökt gå över till E-räkningar så mkt som möjligt och ringt div klubbar, försäkringsbolag mm och bett dem att inte skicka deras medlemstidningar. Man drunknar ju!