28.4.06

Nu vill jag vara här...

...ute regnar det och mitt Stockholm är grått. Såna här stunder sitter jag och drömmer om semestern. Maken och jag ska ju dra till Danmark, men jag hoppas att vi hinner med en vecka i Grekland.

Ända sen mitt första besök på Kreta för massor av år sen är jag passionerat förälskad i detta land! Människorna, maten, den välgörande vämen och deras kärlek till växter.

Överallt kan man se krukor med eldkrona, pelargoner, nerium och längs väggarna klänger blyblomma och bougainvillea. Har man tur kan man se en liten gumma eller gubbe som söker lite skugga under bouganvillean...

Jag längtar så efter en liten gnutta Medelhav!

/Anna

Bilden är från Apollo och är tagen på den vackra ön Santorini!

11 kommentarer:

Anonym sa...

Mmmmm, Kreta är verkligen mysigt!

Mitt favvo-ställe på ön är Aghios Nicholaos, en liten by vid havet där det inte känns så "turistigt" - iallafall inte då jag var där senast!

Och Danmark är ju verkligen inte heller helt fel!

Anonym sa...

ååååååååååå.......

anna k. sa...

Men eller hur! Lite retsina och doppa tårna i det blå, blå vattnet vore inte dumt nu!

Maria: Aghios Nicholaos har jag varit! Charm, charm!

Anonym sa...

Håller med Anneli... Ååååååå!
Det var jätte länge sedan jag var i Grekland och båtluffade. Det var så toppen! Varför gör jag inte det längre? Hmm, kan det vara för att jag bestämt mig för att hedra den svenska sommaren oavsett väder.. Är det dumt?

Anonym sa...

Jag längtar efter medelhav jag med! Santorini är så fint! som på bilden. Min man och jag var där 2000.
Makens farmor hade en så fin bougainvillea i köksfönstret när vi var där sist. jag skulle ta ett kort på den om inte kameran hade strejkat...
Jag hittade på nätet: Den franske amiralen Louis de Bougainville upptäckte 1766 den blomma som fick namn efter honom.

mintid sa...

Så gott det låter... Danmark är inte helt fel :),....Bor i Småland så dit är det ganska nära.
Hoppas du tittar in till mig och ser att jag nog löst det? :) Tack än en gång för din vilja att hjälpa mig!! Kraaaaam

Snäckan sa...

Verkligen lockande bilder. Men snart, snart är sommaren här i Sverige också. Jag längtar till solvarma klippor och salta bad. Ha en skön helg på dig!

Lindas trädgårdsblogg sa...

Jag har aldrig varit i Grekland :-o

Anonym sa...

Nu måste jag erkänna en sak.
(jag har aldrig varit i Grekland...)
På Cypern förvisso men det räknas inte va?
Nej,Humlan, jag lämnar inte heller Sverige på sommaren. Även om den svenska sommaren kan vara riktigt dålig är den bättre än de övriga årstiderna så jag tar alltid min "långsemester" i oktober-november.

josé sa...

Santorini är verkligen vackert, har varit där ett par gånger. Hyrt moppe och åkt omkring. Lilla ön Folegrandos några timmars båtfärd bort är också en liten pärla. Medelhavet kan jag bara drömma om i sommar, det är badrumsrenovering på gång istället. Kanske skulle köra på medelhavstema, hmmmm.

anna k. sa...

Jag är så fast förankrad i den svenska sommaren genom att jag tillbringade all ledig tid hos min farmor ända tills jag blev i 25-års åldern.

Hade inte ens en tanke på att man kunde åka på så kallad charter :)!

Sen, när jag tog mig iväg till Grekland, blev jag så förälskad att jag "blev kvar"!

Mitt erkännande kommer här: Jag har aldrig varit i Italien!! Helt otroligt, jag vet - men det är en sådan lockelse hos mig att jag valt att spara på hela upplevelsen ett litet tag till.

Lär bli nipprig om jag väl tar mig dit om jag känner mig själv rätt!

Det kan, om allt gå i lås, nästa sommar!

Kram på er alla!! /Anna